SIU nr 4/2017 (80) pobierz ten artykuł jako PDF

Legalne konopie w Stanach Zjednoczonych

Kolejne stany USA legalizują używanie konopi indyjskich, w tym największy – Kalifornia − licząca blisko 40 mln mieszkańców. W połowie 2018 roku do ośmiu stanów, w których marihuana „rekreacyjna” jest legalna, dołączy dziewiąty. Legalizacji towarzyszą kampanie edukacyjne i społeczne.

Łącznie 31 stanów dopuszcza stosowanie marihuany w celach medycznych (dodatkowo w kilku dozwolone jest stosowanie konopi w szczególnych wypadkach, np. w poważnych stanach padaczkowych).

Kolorem ciemnozielonym oznaczone są stany z legalną marihuaną (8); jasnozielonym – z legalną marihuaną „medyczną” (23).

Prawo federalne USA nadal zakazuje posiadania narkotyków, jednak dekryminalizacja tego procederu sięga tam lat 70. ubiegłego wieku – pierwszy był Nowy Jork, dekryminalizując posiadanie małych ilości w 1977 roku.

Pierwszy stan, który zalegalizował cannabis na potrzeby niemedyczne to Kolorado, mający 5,5 mln mieszkańców; było to w 2013 roku. Władze stanu co roku publikują raport omawiający efekty społeczno-ekonomiczne związane z legalnym obrotem pochodnymi konopi. Ostatni raport donosi m.in. o zwiększonej liczbie wypadków samochodowych z udziałem osób pod wpływem cannabis. Odnotowano również wzrost spożycia tego narkotyku wśród młodzieży (ze średnio 10,6% w ankietach w okresie 2010−2012 do 11,8% w okresie 2013−2015).

W najbliższych numerach Serwisu postaramy się szerzej omówić opisywane efekty.

Również stan Kolorado jako pierwszy zrealizował kampanie społeczne finansowane z podatków ze sprzedaży cannabis (167 mln dolarów w 2016 roku, 0,8% wszystkich wpływów w tym roku): Good To Know (ang. ‘dobrze wiedzieć’) to kampania stricte informacyjna na temat zarówno skutków używania, jak i obowiązujących przepisów prawa. Hasło przewodnie to Be safe. Be educated. Be responsible (‘bądź bezpieczny, bądź poinformowany, bądź odpowiedzialny’).

Kolejna kampania, również finansowana przez stan Kolorado, to Protect What’s Next (ang. ‘chroń to, co nadchodzi/to, co następne’), obejmuje serię 15-sekundowych spotów wideo oraz bardzo ciekawy serwis internetowy dla młodych, gdzie w prosty sposób, przez wskazanie kilku „pól zainteresowań”, otrzymują oni garść pomysłów-podpowiedzi, obrazujących w praktyce ich wybory, a zarazem łatwych do zrealizowania.

SIU nr 4/2017 (80) pobierz ten artykuł jako PDF