W lipcu 2021 roku został opublikowany raport pokontrolny Najwyższej Izby Kontroli odpowiadający na pytanie: Czy działania właściwych organów administracji publicznej pozwalają na skuteczne eliminowanie z ruchu drogowego kierujących pojazdami w stanie nietrzeźwości, w stanie po spożyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu oraz przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym? Poniżej przedstawiamy wybrane z raportu dane statystyczne1.
Polska, w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, jest krajem o najniższym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nasz kraj znajduje się na pierwszym miejscu pod względem wskaźnika liczby zabitych na 100 wypadków drogowych (wykres 1).
Według przytaczanych w raporcie danych corocznie przez polską policję ujawnianych jest ok. 100 tys. kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych. Jednocześnie wzrasta odsetek ofiar wypadków powodowanych przez kierowców „pod wpływem” – w latach 2017–2020 spowodowali oni 6528 wypadków, w których zginęło 809 osób, a ranne zostały 7763 osoby. W 2020 roku niemal 11% zabitych w wypadkach drogowych zginęło w zdarzeniach spowodowanych przez kierowców będących pod wpływem alkoholu. Ten odsetek wzrósł w przedziale lat 2016–2020. Wzrost odnotowano również w udziale procentowym rannych w wypadkach spowodowanych przez kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu – do 7,7% w 2020 roku (wykres 2).
W okresie 2011–2020 znacząco wzrosła liczba kolizji i wypadków spowodowanych przez kierowców będących pod wpływem środków odurzających, w tym liczba rannych oraz liczba ofiar śmiertelnych (wykres 3).
Przypisy
- ↑ Raport jest dostępny na stronie https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/megainformacja-bezpieczenstwo-uczestnikow-ruchu-drogowego.html, także w formacie pdf.