Serwis Informacyjny UZALEŻNIENIA
SIU nr 3/2022 (99) pobierz ten artykuł jako PDF

Jaka jest skala udziału młodzieży w grach o charakterze hazardowym? Czy uległo zmniejszeniu zagrożenie uzależnieniem od hazardu? Czy konsumpcja napojów alkoholowych uległa zmianie? Czy rozpowszechnienie używania narkotyków wzrasta wśród młodzieży? Niniejszy artykuł próbuje odpowiedzieć na te pytania.

Młodzież a gry hazardowe i substancje psychoaktywne

Artur Malczewski
Dział Badań, Monitorowania oraz Współpracy Międzynarodowej
Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom

Metodologia

Badanie na młodzieży zostało przeprowadzone przez Fundację CBOS i Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (KCPU) pod koniec 2021 roku na losowej, ogólnopolskiej próbie (operat losowania – System Informacji Oświatowej) 80 szkół dziennych ponadpodstawowych wszystkich typów (licea ogólnokształcące, technika, szkoły branżowe). Część terenowa badania została zrealizowana w październiku i listopadzie 2021 roku (N=1531) wśród ostatnich klas szkół ponadpodstawowych (18-19 lat). Ankieta wypełniana była samodzielnie przez respondentów podczas jednej godziny lekcyjnej (badanie audytoryjne). Wyniki z 2021 roku zostały przedstawione na tle wcześniejszych pomiarów. Artykuł prezentuje wybrane części z raportu1 opracowanego przez Fundacją CBOS i KCPU. W pierwszej części zaprezentowany został udział młodzieży w grach o charakterze hazardowym, a w drugiej używanie substancji psychoaktywnych, zarówno tych legalnych, jak i nielegalnych.

Rodzaj podejmowanej gry

W badaniu z 2021 roku znalazło się zagadnienie uczestnictwa młodzieży w grach o charakterze hazardowym2. Według wyników badania zakres uczestnictwa młodzieży w poszczególnych grach na pieniądze wykazuje lekki trend spadkowy. Rezultat ten dotyczy zarówno graczy okazjonalnych, jak i grających regularnie. Na tle gier uwzględnionych w omawianym badaniu wyjątek stanowią gry na pieniądze w internecie. W tym przypadku odnotowujemy niewielki wzrost odsetka grających w stosunku do 2018 roku. Najpopularniejszą wśród młodzieży grą o charakterze hazardowym pozostaje Lotto. W tę grę regularnie grywa 22% badanych. Warto zwrócić uwagę, że pomimo generalnie dość niskiego na tle innych gier poziomu zainteresowania – relatywnie najwyższe odsetki deklaracji regularnej gry (co najmniej raz w tygodniu) notujemy w przypadku „twardego hazardu” – gier na pieniądze w internecie oraz zakładów bukmacherskich.

Wyniki badania pokazały, że w stosunku do 2018 roku odsetek młodych ludzi grających w gry o charakterze hazardowym (niezależnie od deklarowanej częstości) zmalał w 2021 roku o 10 punktów procentowych (z 51% do 41%). Odbyło się to za sprawą graczy okazjonalnych, których odsetek zmniejszył się z 44% w 2018 roku do 34% w 2021 roku. Odsetek grających regularnie pozostał bez zmian, na poziomie 7%.

Wykres 1. Deklarowana częstość uczestnictwa w grach lub loteriach w ciągu ostatnich 12 miesięcy (%)

Źródło: Badania KBPN/KCPU.

Dane wskazują, że najistotniejszym czynnikiem różnicującym udział młodzieży w grach na pieniądze jest płeć. W hazardzie zdecydowanie chętniej uczestniczą chłopcy niż dziewczęta – ogółem grę podejmuje (niezależnie od częstości) 51% chłopców i 34% dziewcząt, a co najmniej raz w tygodniu gra na pieniądze 12% chłopców i jedynie 3% dziewcząt. Aktywnościami, w przypadku których różnica pomiędzy płciami jest szczególnie widoczna, są gry na pieniądze w internecie i naziemne zakłady bukmacherskie, zdecydowanie chętniej wybierane przez chłopców niż przez dziewczęta. Przynajmniej od czasu do czasu na pieniądze w internecie gra więcej niż co czwarty chłopak (27%), a zakłady bukmacherskie poza internetem zawiera co piąty (21%); w obu przypadkach tego rodzaju aktywność podejmuje jedynie 5% dziewcząt. Wyniki pozwalają sądzić, że wśród czynników skłaniających młodych ludzi do gry na pieniądze istotne znaczenie może mieć negatywna ocena własnych materialnych warunków życia. Osoby oceniające poziom życia swojej rodziny jako zły generalnie uprawiają hazard znacząco częściej niż żyjący – wedle własnej oceny – w dobrych lub średnich warunkach. Preferowane są przez nich gry na pieniądze w internecie – regularnie (przynajmniej raz w tygodniu) podejmuje tego rodzaju aktywność co ósmy młody człowiek spośród negatywnie oceniających poziom życia swojej rodziny (12%).

Ile młodzi wydają na gry o charakterze hazardowym?

Wśród ogółu badanych graczy przeciętny deklarowany koszt gry kształtuje się w 2021 roku na poziomie 319 zł, a średnia deklarowana wartość wygranej to 466 zł. Notowanemu spadkowi zainteresowania hazardem nie towarzyszy zatem obniżenie poziomu finansowego gry. Przeciwnie wyniki badania pokazują, że średnio młodzież wydaje na ten cel znacząco więcej niż w 2018 roku, więcej też – wedle własnych deklaracji – wygrywa. Podobnie jak w latach poprzednich, w porównaniu z dziewczętami grający chłopcy deklarują zarówno większe nakłady na grę, jak i wyższe zyski z hazardu.

Wykres 2. Hazard – bilans nakładów i zysków na podstawie deklaracji badanych o kwotach wydawanych i wygrywanych (%)

Źródło: Badania KBPN/KCPU.

Tabela 1. Nakłady i wygrane deklarowane przez grających w czasie ostatnich 12 miesięcy

Źródło: Badania KBPN/KCPU.

Kwoty deklarowane przez grających jako nakłady na grę w czasie ostatnich 12 miesięcy
2018 2021
średnia w zł
Ogół grających 179 319
Chłopcy 263 432
Dziewczęta 68 168
Kwoty deklarowane przez grających jako wygrane w czasie ostatnich 12 miesięcy
2018 2021
średnia w zł
Ogół grających 299 466
Chłopcy 433 672
Dziewczęta 124 182

W stosunku do 2018 roku nie notujemy istotnych zmian w sposobie postrzegania opłacalności hazardu przez młodych graczy. Wśród ogółu grających opinie na ten temat są podzielone, choć przeważa nieco przekonanie o ujemnym bilansie gry – 51% badanych deklaruje niższą kwotę wygranych niż nakładów na grę, w przypadku 46% proporcje są odwrotne (w 2018 roku odpowiednio: 50% i 43%).

Zagrożenie uzależnieniem od hazardu

W badania z 2021 roku po raz kolejny zamieszczony został zestaw pytań składających na się na tzw. Kanadyjski Indeks Gier Hazardowych (CPGI)3, którego celem jest pomiar ryzyka uzależnienia od hazardu wśród osób grających w gry na pieniądze. Badani odpowiadali na 9 pytań, a odpowiedziom przypisywane były wartości punktowe, które następnie, po zliczeniu, interpretowano według schematu:

Pytania testowe zamieszczone w ankiecie wypełnianej przez uczniów dotyczyły poniższych kwestii:

Jak często w ciągu ostatnich 12 miesięcy:

  1. zdarzało ci się zaryzykować na grę więcej, niż mogłe(a)ś sobie na to pozwolić?
  2. zdarzało się, że musiałe(a)ś zwiększać stawkę, żeby uzyskać taką samą jak poprzednio przyjemność z gry?
  3. zdarzało się, że wracałe(a)ś do gry innego dnia z myślą, aby się odegrać?
  4. zdarzało się, że pożyczałe(a)ś pieniądze lub sprzedawałe(a)ś coś, aby mieć za co grać?
  5. miałe(a)ś poczucie, że gra jest dla ciebie problemem?
  6. odczuwałe(a)ś stres, niepokój lub dolegliwości zdrowotne, których przyczyną mogła być gra?
  7. ktoś krytykował cię z powodu grania lub zarzucał, że masz problem z grą (bez względu na to, czy, twoim zdaniem, miał rację, czy nie)?
  8. zdarzało się, że twoja gra była przyczyną kłopotów finansowych, twoich lub/i twoich najbliższych?
  9. miałe(a)ś poczucie winy z powodu grania lub w związku z tym, co robiłe(a)ś w tym czasie?

Odnotowany spadek zainteresowania młodzieży grami na pieniądze nie skutkuje zmniejszeniem zagrożenia uzależnieniem od hazardu, a rosnące nakłady na hazard korespondują z danymi odnoszącymi się do bezpieczeństwa gry. W stosunku do 2018 roku zmniejszyła się znacząco grupa grających bezpiecznie (o 14 punktów procentowych), przy jednoczesnym wzroście odsetka zagrożonych ryzykiem uzależnienia w stopniu umiarkowanym bądź wysokim (łącznie o 5 punktów procentowych). Obecnie wśród ogółu młodych graczy 7% to osoby poważnie zagrożone uzależnieniem od hazardu.

Wykres 3. Ryzyko uzależnienia od hazardu wśród osób grających na pieniądze (%)

Źródło: Badania KBPN/KCPU.

Podobnie jak w latach poprzednich, zagrożenie uzależnieniem od hazardu to przede wszystkim problem chłopców, a dane wskazują, iż korelacja z płcią ma charakter postępujący. W stosunku do 2018 roku odsetek chłopców grających bezpiecznie zmniejszył się z 56% do 39%; wprawdzie grupa zdradzających symptomy wysokiego ryzyka uzależnienia pozostaje na stałym poziomie (10%), nastąpił jednak znaczący wzrost odsetka chłopców grających ryzykownie w stopniu umiarkowanym bądź niskim (łącznie o 17 punktów procentowych w stosunku do 2018 roku).

Wśród dziewcząt zdecydowana większość (70%) gra bezpiecznie, należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że obecny pomiar jest drugim z kolei, w którym notujemy wzrost odsetka dziewcząt grających ryzykownie: umiarkowany/wysoki poziom ryzyka uzależnienia dotyczy obecnie 10% grających dziewcząt, co oznacza wzrost o 100% w stosunku do 2018 roku.

Młodych ludzi zagrożonych uzależnieniem od hazardu znajdujemy przede wszystkim wśród uczniów szkół branżowych – umiarkowany bądź wysoki poziom ryzyka dotyczy tam w sumie 35% grających uczniów. Symptomy problemowego grania częściej niż przeciętnie zdradzają młodzi gracze mieszkający na wsiach i w najmniejszych miastach (po 24%). Ryzyku uzależnienia od hazardu sprzyja negatywna ocena materialnych warunków życia i mieszkanie bez rodziców.

Palenie papierosów przez młodzież

Badania realizowane w latach 1992–2003 wskazywały na stopniowy wzrost odsetka uczniów regularnie palących papierosy (z 23% do 31%), jednak w roku 2008 odnotowaliśmy spadek w tym zakresie (do 22%). Obecnie możemy mówić o lekkim wzroście wartości tego wskaźnika względem poprzedniego badania – w 2021 roku regularne palenie deklarowało 20% badanych. Od 2010 roku odsetek niepalących utrzymuje się na podobnym poziomie – około 60%. Liczba osób palących w wyjątkowych sytuacjach zmniejszyła się od poprzedniego pomiaru z 21% do 19%.

Tabela 2. Czy palisz papierosy?

Źródło: Badania statutowe CBOS: 1992, 1994, 1996; badanie IPiN 1999; badania KBPN/KCPU: 2003–2021.

Czy palisz papierosy? 1992 1994 1996 1999 2003 2008 2010 2013 2016 2018 2021
w procentach
Tak, regularnie 23 27 25 30 31 22 23 21 21 18 20
Tak, ale tylko w wyjątkowych sytuacjach 18 15 15 17 18 16 17 21 20 21 19
Nie 59 58 60 54 50 62 59 58 59 60 61

W najnowszym sondażu niepalenie zadeklarowało 61% dziewcząt (tyle samo co w 2018 roku) i podobny odsetek chłopców – 62% (w 2018 roku – 59%). W roku 2021, podobnie jak w 2018, niepalącą młodzież stanowili najczęściej uczniowie liceów ogólnokształcących (64% – publicznych oraz 66% – prywatnych). Najmniejsze odsetki niepalących odnotowano wśród uczniów szkół branżowych – 54% (w 2018 roku – 50%). W badaniu z 2021 roku spośród uczniów uważających sytuację materialną swojej rodziny za dobrą, nie paliło 62%, a spośród tych, którzy określili warunki materialne w rodzinie jako złe – 53%. Wśród badanych, których ojcowie posiadają wykształcenie podstawowe, nie paliło 57%, a w przypadku wyższego wykształcenia ojca odsetek ten wyniósł 65%. Najwięcej niepalących uczniów odnotowano w rodzinach, gdzie rodzice posiadali wykształcenie zasadnicze zawodowe – 64%. Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania, trudno uchwycić wyraźne różnice. Odsetek niepalących był największy na wsi – 63%, a najmniejszy w miastach poniżej 20 tys., a także tych liczących 500 tys. i więcej mieszkańców (po 58% w obu typach miast).

Osoby mieszkające z obojgiem rodziców częściej deklarowały niepalenie (63%) niż osoby mieszkające z jednym rodzicem (52%). Na wskaźniki związane z paleniem papierosów wpływ ma uczestnictwo w praktykach religijnych. Im silniejsze zaangażowanie religijne, tym więcej niepalących, a mniej regularnych palaczy. Wpływ tego czynnika na zachowania młodzieży odnotowano we wszystkich dotychczasowych badaniach. Wśród tych, którzy w ostatnim sondażu deklarowali, że uczestniczą w praktykach religijnych raz w tygodniu, osoby niepalące stanowią 75%, a wśród w ogóle niebiorących w nich udziału – 55%. Najmniej niepalących jest wśród uczniów głęboko wierzących (72%), wśród niewierzących pali 50%. Po papierosy rzadziej sięgają uczniowie otrzymujący bardzo dobre oceny – 23%. Połowa uczniów mających niskie oceny (49%) przyznała się do palenia papierosów.

Picie alkoholu przez młodzież

W badaniu przeprowadzonym w roku 2021, podobnie jak we wcześniejszych pomiarach, napoje alkoholowe okazały się najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród młodzieży szkolnej, po którą sięgano częściej niż po papierosy czy narkotyki.

W ciągu miesiąca poprzedzającego badanie w 2021 roku 66% (74% w 2018 roku) uczniów przynajmniej raz piło piwo, 62% (tak samo jak w roku 2018) – wódkę i inne mocne alkohole, a 37% (43% w 2018 roku) – wino. W porównaniu z poprzednim pomiarem nastąpił spadek wskaźników dotyczących picia piwa oraz wina. Częstość picia wymienionych trzech grup alkoholi w poszczególnych latach ilustruje poniższa tabela.

Tabela 3. Ile razy w ciągu ostatniego miesiąca piłe(a)ś piwo, wino lub wódkę?

Źródło: Badania statutowe CBOS: 1992, 1994, 1996; badanie IPiN 1999; badania KBPN/KCPU: 2003–2021.

Czy w ciągu ostatniego miesiąca piłe(a)ś piwo, wino lub wódkę? 1992 1994 1996 1999 2003 2008 2010 2013 2016 2018 2021
w procentach
Piwo
Ani razu 47 40 31 25 15 22 24 27 28 23 34
1 raz 8 10 11 13 10 10 9 10 13 11 13
2–3 razy 11 18 18 22 22 23 21 23 23 23 22
4–5 razy 7 10 14 14 15 14 15 16 14 15 12
6 razy i więcej 10 18 23 20 24 25 26 22 21 22 19
Tak, bez podania ile razy 13 3 2 2 5 3 3 1 0 0 0
Wino
Ani razu 59 59 67 75 44 67 67 65 59 53 63
1 raz 16 17 14 12 12 13 15 17 17 18 15
2–3 razy 11 15 13 7 10 10 11 12 16 17 15
4–5 razy 3 4 3 3 4 3 3 4 5 5 4
6 razy i więcej 2 4 3 2 4 2 2 2 3 3 3
Tak, bez podania ile razy 6 1 1 1 2 1 0 0 0 0 0
Wódka
Ani razu 69 53 53 54 29 42 37 33 37 37 39
1 raz 10 18 17 17 17 19 20 21 20 20 17
2–3 razy 7 15 16 16 21 20 22 27 26 23 25
4–5 razy 3 7 6 5 7 8 10 12 10 10 11
6 razy i więcej 2 5 6 5 6 6 7 7 7 8 9
Tak, bez podania ile razy 6 2 1 3 2 1 2 1 0 0 0

Upijanie się młodzieży

Z najnowszego pomiaru z 2021 roku wynika, że co najmniej raz w ciągu miesiąca przed badaniem upiło się 43% uczniów (w 2018 roku – 44%). Odsetek badanych, którym zdarzyło się to co najmniej trzykrotnie, wyniósł 13% (tyle samo co w 2018 roku). Do upicia się częściej przyznawali się chłopcy (47%) niż dziewczęta (39%). W roku 2021 upijanie się najczęściej deklarowali uczniowie szkół branżowych (54%). Widoczne jest zróżnicowanie w zależności od statusu ucznia. Upijało się więcej uczniów słabych (dwójkowych i trójkowych – 50%) niż tych z lepszymi ocenami (czwórkowi – 39%, piątkowi i szóstkowi – 31%). W ostatnim badaniu nie stwierdzono związku między wykształceniem rodziców a upijaniem się ich dzieci. W grupie młodzieży z rodzin uboższych w ciągu miesiąca przed badaniem upiło się 47% uczniów, natomiast wśród badanych deklarujących średnią i dobrą sytuację materialną – 42%. Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania, największe odsetki odnotowano w miastach liczących powyżej 500 tys. mieszkańców – 54%. Na opisywane zachowania wpływ mają postawy religijne młodzieży. Wśród badanych, którzy uczestniczą w praktykach religijnych raz w tygodniu, w miesiącu poprzedzającym sondaż upiło się 35%, a w grupie osób w ogóle w nich nieuczestniczących – 46%.

Używanie narkotyków w ciągu ostatniego roku

Uczniowie pytani byli o własne doświadczenia związane z używaniem narkotyków, a następnie, jeśli ich używali, proszeni byli o ich wymienienie. W roku 2008 po raz pierwszy mieli wskazać używane substancje psychoaktywne wymienione w ankiecie, wśród których były również „dopalacze”. Ponadto odpowiadali na pytanie o kontakt z substancjami psychoaktywnymi: w ciągu 30 dni przed badaniem – co jest wskaźnikiem używania bieżącego (ang. current use); w ciągu ostatnich 12 miesięcy – jako wskaźnika używania aktualnego (ang. recent use); oraz kiedykolwiek w życiu – co jest wskaźnikiem eksperymentowania z narkotykami (ang. lifetime experience).

Tabela 4. Czy w ciągu ostatniego roku używałeś(aś) narkotyków, środków odurzających?

Źródło: Badania statutowe CBOS: 1992, 1994, 1996; badanie IPiN 1999; badania KBPN: 2003–2021.

Czy w ciągu ostatniego roku używałeś(aś) narkotyków, środków odurzających? 1992 1994 1996 1999 2003 2008 2010 2013 2016 2018 2021
w procentach
Tak 5 10 10 18 24 15 16 18 17 16 13
Nie 95 90 90 82 76 85 84 82 82 83 87

Taki sposób zadawania pytań pozwala na dokładne określenie poziomu powszechności używania narkotyków. Ponadto poprzez zamieszczenie w ankiecie listy substancji zdefiniowany został termin „narkotyki”. Porównanie odpowiedzi na oba pytania stanowi materiał do pogłębionych analiz. W przypadku pytania z listą substancji odsetki uczniów deklarujących zażywanie narkotyków są wyższe niż wtedy, gdy proszono ich o wymienienie jakiegokolwiek narkotyku. Wynika to z faktu, że badani mogli wymienić tylko trzy substancje spośród tych, których używali.

W latach 1992–2003 odsetek uczniów, którzy używali narkotyków w ciągu ostatniego roku przed badaniem, systematycznie rósł (z 5% do 24%). W 2008 roku zmniejszył się do 15%, ale w kolejnych badaniach obserwowaliśmy niewielkie jego wzrosty. Od 2016 roku rozpoczął się trend spadkowy, który potwierdzają ostatnie wyniki – 13% odpowiedzi twierdzących.

Rozpowszechnienie używania narkotyków

Pod ogólną nazwą „narkotyki” kryje się wiele substancji o różnorodnym działaniu – od stymulującego do uspokajającego. Począwszy od 2008 roku w kwestionariuszu zamieszczono pytania dotyczące używania przez młodzież poszczególnych narkotyków. Respondenci zostali poproszeni o zaznaczanie właściwej odpowiedzi na pytanie, czy używali wymienionego narkotyku „w ciągu ostatnich 30 dni”, „w ciągu ostatnich 12 miesięcy” lub „kiedykolwiek w życiu”. Osoby, które deklarowały używanie narkotyków „w ciągu ostatnich 30 dni”, były klasyfikowane równocześnie do kategorii używających narkotyków „w ciągu ostatnich 12 miesięcy” i „kiedykolwiek w życiu”. Z tego powodu odsetków odpowiedzi na te pytania nie można sumować. Rozkłady odpowiedzi zaprezentowane są w tabeli 5. W badaniu w 2013 roku wprowadzono drobne zmiany, mające na celu uproszczenie narzędzia badawczego – kokainę i crack połączono w jedną grupę, podobnie LSD i grzyby halucynogenne, skracając w ten sposób listę wielu substancji, które wymienione były w ankiecie wypełnianej przez respondentów.

Tabela 5. Używanie substancji psychoaktywnych

Źródło: Badania KBPN/KCPU. W zestawieniu nie uwzględniono braków danych.

Nie, nigdy Tak
Kiedykolwiek w życiu W ciągu ostatnich 12 miesięcy W ciągu ostatnich 30 dni
2008 2010 2013 2016 2018 2021 2008 2010 2013 2016 2018 2021 2008 2010 2013 2016 2018 2021 2008 2010 2013 2016 2018 2021
w procentach
Marihuana lub haszysz
69,1 63,0 59,3 57,2 61,1 63,0 30,5 35,7 40,2 42,0 37,5 36,2 16,4 18,0 23,0 21,0 20,2 19,4 7,3 7,7 9,0 9,9 9,3 9,8
Leki uspokajające i nasenne bez przepisu lekarza
77,9 78,4 79,6 80,2 76,6 78,4 21,8 19,9 19,7 18,6 22,0 20,4 11,2 9,6 11,0 9,2 13,7 11,0 4,7 3,8 5,1 4,4 6,3 5,4
Amfetamina
90,6 91,0 92,1 92,0 92.0 93,0 9,0 6,8 6,9 7,2 5,9 6,0 3,7 3,0 3,4 3,3 3,2 3,1 1,1 1,5 1,7 1,4 1,3 1,7
Ecstasy
94,3 94,8 96,7 95,3 94,3 95,2 5,5 3,5 2,6 3,9 4,2 3,8 3,0 1,4 1,4 1,9 1,8 1,8 1,1 0,8 1,0 0,9 1,1 0,9
Substancje wziewne
96,8 95,3 96,5 96,5 94,8 95,8 2,9 2,8 2,8 2,8 3,8 3,1 1,0 0,7 0,7 1,2 1,8 0,9 0,6 0,5 0,5 0,8 1,1 0,9
LSD lub inne halucynogenne (od 2013 r. razem z grzybami halucynogennymi)
97,5 94,9 95,1 94,9 94,2 95,5 2,3 3,3 4,4 4,3 4,4 3,5 1,3 1,4 1,8 2,2 2,2 1,5 0,5 0,7 1,1 1,1 1,2 0,5
Grzyby halucynogenne
96,1 94,7 3,6 3,4 2,0 1,4 1,1 0,6
Kokaina (od 2013 r. razem z crackiem)
97,5 94,8 96 95,4 94,9 95,7 2,2 2,3 3,5 3,4 3,7 3,4 1,1 0,7 1,9 1,6 2,1 1,6 0,6 0,6 1,1 1,0 1,2 0,7
Crack
98,6 95,8 1,2 2,3 0,5 0,6 0,4 0,5
Relevin (nieistniejąca substancja dodawana do badania w celu weryfikacji wiarygodności odpowiedzi uczniów)
99,1 96,7 98,5 97,1 97,0 98,0 0,8 1,4 1,0 1,7 1,6 1,6 0,4 0,4 0,4 0,7 1,1 0,6 0,3 0,3 0,2 0,6 0,9 0,4
Heroina
98,5 96,3 97,9 96,9 96,8 97,8 1,3 1,9 1,6 1,9 1,8 1,2 0,6 0,8 1,0 0,7 1,2 0,5 0,1 0,5 0,7 0,7 1.0 0,4
Leki przeciwkaszlowe lub na przeziębienie przyjmowane w celu odurzania się
96,5 93,6 95,3 94,3 95,0 94,3 3,2 4,7 4,2 4,9 3,8 4,7 1,9 2,2 2,1 1,9 1,7 2,0 0,9 1,1 1,0 1,2 1,1 1,0
„Dopalacze” („legal highs” czyli nowe substancje psychoaktywne
96,4 86,8 94,3 95,6 96,0 97,4 3,5 11,4 5,2 3,6 2,6 1,6 2,6 7,2 2,0 1,1 1,5 0,3 1,5 1,1 1,0 0,7 0,7 0,3
Dekstrometorfan (DXM)
98,8 97,0 98,1 97,0 96,8 96,8 1,0 1,3 1,4 1,8 1,6 1,5 0,6 0,4 0,8 0,8 0,9 0,5 0,5 0,2 0,1 0,6 0,5 0,2
Sterydy anaboliczne
96,4 95,2 97,1 95,7 96,3 96,3 3,4 2,9 2,2 2,9 2,2 1,3 1,9 0,9 1,2 1,5 1,3 0,6 0,7 0,5 0,7 1,3 0,9 0,3
Mefedron
94,6 4,4 2,1 1,4

Najczęściej zażywane przez uczniów były marihuana i haszysz. Do przyjmowania ich „kiedykolwiek w życiu” przyznało się w 2021 roku 36% badanych, co oznacza spadek (o 6 punktów procentowych) w stosunku do rekordowego roku 2016. W ciągu 12 miesięcy poprzedzających ostatni pomiar marihuanę lub haszysz zażywał co piąty uczeń (19%, w 2018 roku – 20%), a w ciągu ostatnich 30 dni – co dziesiąty (10%, w 2018 roku – 9%). Zażywanie leków uspokajających i nasennych bez przepisu lekarza kiedykolwiek w życiu zadeklarował co piąty uczeń (20%, w 2018 roku – 22%), w ciągu ostatnich 12 miesięcy – blisko co dziesiąty badany (11%, w 2018 roku – 14%), a w ciągu ostatnich 30 dni – niemal co dwudziesty (5%, 6% w 2018 roku). W przypadku używania leków uspokajających i nasennych bez przepisu lekarza odnotowano spadek używania. Po marihuanie i haszyszu najbardziej rozpowszechnioną nielegalną substancją jest amfetamina. W roku 2021 do eksperymentów z tą substancją przyznało się 6% uczniów. W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie amfetaminę zażywało 3%, a w ciągu ostatnich 30 dni – 2%. Odsetek badanych, którzy sięgali po ecstasy, wyniósł 4%, w ciągu ostatniego roku – 2%, a w ciągu ostatniego miesiąca – 1%.

Uczniowie pytani byli również o to, ile razy zażywali wymienione w ankiecie substancje. Najczęściej przyjmowanymi narkotykami były marihuana lub haszysz. Raz lub dwa razy w życiu używało ich 11% uczniów, 3–9 razy – 12% badanych, 10–39 razy – 6%, a więcej niż 40 razy – 6%. Wskaźniki częstości używania marihuany i haszyszu są podobne jak w roku 2018. Odsetek osób, które zadeklarowały, że nie używały tych dwóch substancji, zwiększył się z 61% do 64%.

Tabela 6. Ile razy (jeśli w ogóle) zdarzyło Ci się używać kiedykolwiek, któregokolwiek z podanych środków?

Źródło: Badania KBPN/KCPU.

Substancje psychoaktywne Ile razy (jeśli w ogóle) zdarzyło Ci się używać kiedykolwiek, któregokolwiek z podanych niżej środków?
Nie używałe(a)m 1–2 razy 3–9 razy 10–39 razy 40 razy lub więcej
2018 2021 2018 2021 2018 2021 2018 2021 2018 2021
w procentach
Marihuana, haszysz 60,8 63,8 11,8 11,0 13,0 11,5 6,8 6,2 5,7 6,2
Leki uspokajające i nasenne bez przepisu lekarza 80,4 81,8 9,9 8,2 4,2 4,4 2,4 2,9 1,2 1,1
Amfetamina 92,7 94,2 2,2 1,4 1,5 1,2 0,8 0,5 0,8 1,1
LSD lub grzyby halucynogenne i inne halucynogeny 95,2 95,7 1,4 1,3 0,8 0,9 0,3 0,4 0,4 0,3
Kokaina, crack 95,5 96,0 1,0 1,3 0,8 0,7 0,3 0,5 0,4 0,4
Leki przeciwkaszlowe przyjmowane w celu odurzania się 95,2 94,6 3,5 2,1 0,9 1,2 0,1 0,3 0,2 0,4
Substancje chemiczne (np. klej, aerozol) używane w celu odurzania się 96,0 96,3 0,9 0,8 0,7 0,5 0,2 0,5 0,4 0,3

Skala używania „dopalaczy”

W przypadku „dopalaczy” (nowych substancji psychoaktywnych) odnotowujemy spadek używania tych substancji. Odsetek badanych, którzy z nimi eksperymentowali, wyniósł 2,6%. W ciągu ostatniego roku oraz miesiąca poprzedzającego badanie „dopalaczy” używało po 0,3% uczniów. Są to najniższe wskaźniki od początku prowadzenia naszych badań – to jest od roku 2008.

W 2021 roku do bloku pytań o poszczególne substancje psychoaktywne po raz pierwszy dodano pytanie o mefedron, który jest nową substancją psychoaktywną o działaniu stymulującym, zdelegalizowaną w 2010 roku. Do używania kiedykolwiek w życiu mefedronu przyznało się 4,4% respondentów, w ciągu ostatniego roku przed badaniem 2,1%, a w ciągu ostatnich 30 dni – 1,4%. O „dopalaczach” słyszało 62% badanych w 2021 roku (64% w roku 2018). Kolejną kwestią poruszoną w badaniu było kupowanie „dopalaczy”. Według najnowszego badania 1,1% (1,3% w 2018 roku) respondentów kupowało je w sklepach stacjonarnych. Z polskiego sklepu internetowego korzystało 2,3% (1,4% w 2018 roku) uczniów, a ze sklepu zagranicznego – 2,2% (1,4% w 2018 w roku). Podobny odsetek badanych korzystał z ukrytych giełd internetowych, tzw. kryptomarketów – 2,3% (1,8% w roku 2018).

Podsumowanie

Odnotowany spadek zainteresowania młodzieży grami na pieniądze nie skutkuje zmniejszeniem zagrożenia uzależnieniem od hazardu. Według badania z 2021 roku wśród ogółu młodych graczy 7% to osoby poważnie zagrożone uzależnieniem od hazardu. Warto zwrócić uwagę, że prezentowane badanie zostało przeprowadzone pod koniec 2021 roku, w efekcie mamy obraz używania substancji psychoaktywnych przez młodzież w trakcie pandemii COVID-19. Na podstawie pomiaru z 2021 roku nie odnotowano wzrostu używania substancji psychoaktywnych w trakcie pandemii, a w przypadku piwa, wina i narkotyków odnotowano zmniejszenie się skali używania. Dane dotyczące „dopalaczy” także wskazują na pozytywne tendencje, które już wcześniej pokazywały badania ESPAD, które jednak realizowano na trochę młodszych rocznikach (15-16 lat oraz 17-18 lat). Następne badania pokażą, czy jest to efekt pandemii COVID-19, czy nowy trend dotyczący sięgania po substancje psychoaktywne.

Przypisy

  1. Raport jest dostępny pod adresem www.cinn.gov.pl/portal?id=166545.
  2. Część artykułu dotycząca gier o charakterze hazardowym stanowi skrót rozdziału z raportu „Młodzież 2021”, przygotowanego przez Magdalenę Gwiazdę pt. „Uczestnictwo w grach o charakterze hazardowym”.
  3. Wersja testu klinicznego dostosowana do specyfiki badania ilościowego.
SIU nr 3/2022 (99) pobierz ten artykuł jako PDF
otwórz panel z informacją o Fundacji Praesterno